سفارش تبلیغ
صبا ویژن

* گل نرگس *
 
لینک دوستان

فتح موصلی رحمة الله علیه

(فتح بن علی موصلی معاصر سری سقطی بود.وی در سال 220 ه.ق. وفات یافته است.)

فتح موصلی شیخ زمانه خود و از بزرگان مشایخ است.صاحب همت بوده و خویشتن را از خلق پنهان می داشته است. هرجا که میرفت همانند بازرگانان دسته ای کلید در کمر میبست تا او را نشناسند ، سجاده در پیش می نهاد.

·         نقل است که روزی از فتح موصلی پرسیدند : صدق چیست ؟ و او دست در کوره آهنگری برد وپاره ای آهن تافته بیرون آورد و بر دست نهاد و گفت : صدق این است.

·         فتح گفت : امیر المؤمنین علی (علیه السلام) را به خواب دیدم و گفتم مرا وصیتی فرمای. گفت : نیکوتر از تواضع ندیدم که توانگر به درویش نماید ، به امید ثواب حق ، و نیکوتر از آن کبر درویشان است با توان گران از غایت اعتماد بر حق.

·         نقل است که کسی پنجاه درم برای فتح آورد . فتح گفت : در خبر است که هر که چیزی بیاورد بی آنکه از وی بخواهند ، آن را نباید رد کرد و یک درم بگرفت و باقی را باز داد.

·         می گفت با سی تن از پیران صحبت داشتم.جمله ایشان از ابدال و بزرگان اولیاء بودند و همه می گفتند : از صحبت خلق بپرهیز و اندک بخور.

·         گفت : ای مردم ! اگر خوردن و آشامیدن از بیمار باز گیرند بمیرد یا نه؟ گفتند : بمیرد. گفت :اگر حکمت و علم و سخن مشایخ از دل باز گیرند ، دل نیز بمیرد.

·         گفت : اهل معرفت آن قوم هستند که چون سخن گویند از خدا گویند و چون کار کنن برای خدا کنند و چون چیزی خواهند از خدا خواهند.

گفت اگر ذکر دل بر دوام باشد شادی پدید آرد. والسّلام.


[ شنبه 90/6/5 ] [ 2:23 عصر ] [ شادی ظهوریان ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های ویژه
امکانات وب


بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 60826